Spring naar inhoud

Gedachten anders bekijken

15 april 2010

Een aantal manieren waarop je kunt reageren op zelf diskwalificerende, pessimistische, hopeloze gedachtepatronen.

De aanpak

Wees attent op gedachten en kijk er naar als ze opkomen en weer verdwijnen. Huldig het uitgangspunt dat je de (geautomatiseerde) gedachten niet hoeft te volgen.

Beschouw je gedachten als gebeurtenissen in je hoofd, in plaats van als feiten. Het kan zijn dat deze gebeurtenis in je hoofd reeksen van andere gedachten en gevoelens in gang zetten. Het is dan verleidelijk om te denken dat het waar is, maar jij bent nog altijd degene die bepaalt, of de gedachten waar zijn en hoe je er mee omgaat.

Zet je gedachten op papier. Hierdoor zie je gedachten op een manier, die niet zo emotioneel en overweldigend is. Ook kan de onderbreking die je hebt tussen de gedachten en het opschrijven ervan, je even de tijd geven om stil te staan bij de werkelijke betekenis van de gedachten.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Kwam deze gedachte plotseling en automatisch in mijn hoofd?
  • Komt ze overeen met de feiten van de situatie?
  • Is er iets bij dat ik in twijfel kan trekken?
  • Hoe zou ik er over gedacht hebben op een ander tijdstip en in een andere stemming?
  • Zijn er ook andere anders zienswijzen?

Geef je ‘wijsheid’ de kans om een nieuwe zienswijze op je gedachten te geven.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: