Spring naar inhoud

Meditatie, een geschenk

20 mei 2010

Als ik terug kijk, dan is duidelijk dat meditatie me veel heeft gebracht. Voordat ik  meditatie; mindfulness serieus ging toepassen werd de innerlijke onrust bij tijd en wijle erg groot. Telkens weer iets te veel taken op mijn bord.

Al jaren voordat ik een mindfulness opleiding volgde was ik wel geïnteresseerd in meditatie, Boeddhisme, Zen etc., maar ik nam er de tijd niet echt voor. Ik had het ten slotte veel te druk. Onder de noemer van een ‘serieuze’ opleiding die binnen de scope van de gedragstherapie te rechtvaardigen was, gunde ik mezelf de tijd uiteindelijk wel.

Het geschenk

Het mooie  dat meditatie me bracht, is dat ik direct uit de geautomatiseerde gedragspatronen kan ‘stappen’. Onbewust opererende gedragspatronen en ‘gezonde’ verslaving, zoals altijd maar bezig moeten zijn. Meditatie werk als een sluis in een snel stromende rivier. Een sluis die  de snelle stroom reguleert, zodat de rivier niet zo nu en dan ook weer geheel droogvalt. Doorgaan en maar doorgaan en dan na verloop van tijd weer merken dat de vitaliteit er uit begint te raken en ik alles weer op doorzettingsvermogen moet volbrengen.

Gewoon gaan zitten en met aandacht naar de onbewust werkende patronen kijken geeft de ruimte om bewust te kiezen voor dat wat werkelijk van belang is. Tenminste, dat wat ik van belang vind. Het leidt er feitelijk niet toe dat ik minder effectief, of productief ben. Neen, alleen de overbodige taken, de zelf geadopteerde verantwoordelijkheden, of het ‘zinloos’ gedrag zijn duidelijk minder geworden.

Hoe werkt het

Zo heb ik al jaren de neiging om na een (te) lange werkdag nog eens te gaan snaaien. Stukjes kaas tot enkele boterhammen. Niet echt slecht, maar iedereen kan je vertellen, dat het nachtelijk eten nauwelijks iets te maken heeft met honger en meer met interne onrust. De snaai aandrang aandachtig beschouwen en ontdekken welke onrust er achter schuil gaat opent een wereld. Wat deed ik vandaag, dat nu leidt tot onrust die weg gegeten moet worden en zou ik het morgen misschien anders kunnen doen?

Mindfulness levert een versterkt vermogen om bewust te kiezen. Het levert vrijheid.

Geheim ontrafelen

Meditatie is geen wonder middel. De veranderingen zijn er niet abrupt en snel. Langzaam wordt na herhaalde oefening, de aandacht een voortdurende houding, een andere staat van zijn. Aanhoudend beter in staat om met aandacht te beschouwen. Wat maakt dat ik doe wat ik doe. En of wat ik doe wel dat is, waar ik bewust voor kies. Gedrag dat niet meer verduisterd wordt door een overmatig drukke geest, maar door welbewust keuzes.

De ervaring is lastig uit te leggen. Voor de ‘onwetenden’  klinkt het al snel vaag, soft, onzinnig, of zweverig. Zeker, er valt op basis van de werking van de chemie in de hersenen van alles ‘hard’ over te maken, maar het gewoon zelf ervaren is veel beter. Volg een cursus mindfulness, begin met yoga, of blijf de blog volgen; we zullen wat bijdragen wijden aan “hoe te mediteren”.

Wil je informatie over de cursussen mindfulness die wij regelmatig geven, dan kan je een mailtje sturen naar presteermetplezier@gmail.com en we sturen je de informatie.

No comments yet

Plaats een reactie