Spring naar inhoud

Zelfvertrouwen met aandacht

6 augustus 2010

4 krachtige nieuwe gewoontes om je zelfvertrouwen te versterken

“Wat kan ik voor je doen?” Hij kijkt weg en begint wat aarzelend te formuleren.

“Ja, … hoe zal ik beginnen,… echt slecht gaat het me niet, maar ook niet goed, maar of het allemaal belangrijk genoeg is weet ik ook niet. Ik ben mijn hele leven al zo, geloof ik. Alleen de laatste tijd begin ik mezelf een beetje tegen te staan. Ik ben altijd heel beoordelend over anderen, maar ook over mezelf”.

Na enkele doorvragen, wat omzwervingen en diverse redenen waarom hij een afspraak maakte, komt F. tot de kern. “Ik voel me eigenlijk altijd onzeker. Ik verpest relaties telkens weer. Ik denk dat anderen alleen met mij willen omgaan, omdat ze me eigenlijk zielig vinden. Mijn werk krijg ik regelmatig niet op tijd af, omdat ik denk dat het nog niet goed genoeg is. Ik verpest het steeds weer voor mezelf, want als ik er  in rust over nadenk, – F. grinnik wat en krijg een blos op z’n gezicht- ….vind ik mezelf helemaal niet zo waardeloos,…… maar ik gedraag me wel vaak zo”.

Het spiegelbeeld van onzekerheid

De worsteling van F. is nauwelijks uniek. Gebrek aan zelfvertrouwen heeft vele gezichten. Van de narcistische opscheppers,tot de dwangmatige workaholics. Laag zelfvertrouwen uit zich feitelijk minder frequent in het gedrag van de teruggetrokken muurbloem, dan dat van de ogenschijnlijk extraverte brutale praatjesmaker. De buitenkant lijkt robuust, weet anderen op afstand te houden en intern borrelen de twijfels. Ergens zit er een stemmetje dat zegt:

‘Ik ben niet goed genoeg’.

‘Anderen zullen er ooit achter komen dat ik minder kan dan ik ….’

‘Er komt een moment dat ik door de mand zal vallen’.

‘Als ik niet opgewekt doe, zal niemand zich voor mij interesseren’.

Zo zijn er nog wel tien zelfveroordelende scripts te formuleren, die het zelfvertrouwen structureel ondermijnen. Als je er even stil bij staat kost het je waarschijnlijk weinig moeite om je eigen script te formuleren.

Mooi zul je zeggen, dan kan ik mijn eigen zelfveroordelende script vaststellen. En wat dan? Sommigen zullen je adviseren en om de gedachten te negeren, omdat gedachten slechts gedachten zijn. Daar zit zeker wat in, maar dat vraagt oefening. (Met de mindfulness technieken kun je leren gedachten louter als gedachten waar te nemen en niet te verwarren met feiten.)

Je kunt de gedachten ook beïnvloeden, door met welwillende aandacht de volgende oefeningen te gebruiken.

4 krachtige gewoontes om je zelfvertrouwen te versterken

  1. Wat deugd wel – Maak een lijst van alles dat je aan jezelf wel bevalt. Dat kan lastig zijn, maar het zal je lukken als je er echt voor gaat zitten. Schrijf elke gedachte op en besteed er even aandacht aan. Hoe voelt het? Onderzoek vervolgens of er nog meer  kwaliteiten boven komen drijven. Als je het aandurft kan je ook nog eens een nieuw perspectief creëren, door aan anderen die je goed kennen te vragen, wat ze aan jou waarderen.
  2. Maak een dossier – Elke keer als iemand iets positief over je zegt schrijf je het op. Soms is dat een lastige opgave, omdat je de waarderende opmerkingen niet echt hoort, of niet werkelijk tot jezelf door laat dringen. Maar ook hier baart de oefening de kunst. Neem je dagelijks voor om attent te zijn op de positieve opmerkingen van anderen. En, neem de dagelijks  notities, je dossier door en probeer vast te stellen wat het met je gevoel doet.
  3. Schrijf je negatieve zelf beoordelingen op – Elke negatieve gedachte op een apart vel. Neem ven afstand, door het even weg te leggen en kijk er na verloop van korte tijd nog eens naar en beoordeel hoe ‘waar’ de gedachte is. Deze oefening helpt niet alleen om je gedachten te verhelderen, maar het helpt ook om het piekeren te stoppen.
  4. Als ik…. – Maak de volgende zin af. ‘Als ik gezond, gelukkig, vrij van vrees en scherpe zelfkritiek zou zijn, dan zou ik ….. ‘. Schrijf de zin op een blaadje dat in je portemonai of iets dergelijks kan doen, zodat je het altijd bij je hebt. Lees de zin dagelijks minstens één keer door.

Alle nieuwe gewoontes die hierboven staan zijn oefeningen in zelfwaardering. Geef jezelf de kans om de zelfwaardering te laten groeien door de oefeningen met aandacht een tijdje vol te houden. Als het niet direct lukt en je bent het na een dag al weer vergeten, geef dan niet op en start gewoon opnieuw.

Ik ben benieuwd naar de effecten en ook of deze post nuttig is. Er is voor mij maar een manier om daar achter te komen. Feedback stel ik heel erg op prijs.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: