Spring naar inhoud

Veranderen met de beproefde ‘trail-and-error’ methode, of…

17 januari 2011

Iedereen die ooit zijn Nieuwjaarsvoornemens heeft gebroken, weet hoe lastig het is om intenties blijvend in doelgerichte actie om te zetten. Het gegeven, dat steeds meer mensen zeggen geen goede voornemens meer te maken, zou daar wel eens een ondersteuning voor kunnen zijn.

Het doorzetten van een voornemen om te veranderen is simpel, maar zelden eenvoudig. Het vraagt voortdurende aandacht, kost tijd, doorzettingsvermogen en dan is het vaak ook nog een emotioneel proces. Hoe rationeel aantrekkelijk het resultaat van de verandering ook mag lijken, veranderen is ook afscheid nemen van gedrag dat je soms jaren al toepast en dus blijkbaar ook een (positieve) opbrengst had.

De sleutel om je doelen werkelijk te realiseren is motivatie.

Simpele oplossingen die voor iedereen werken zijn er niet. Doelen realiseren vraagt in ieder geval voorwerk.

Beproefde mislukking

Of je gewicht wilt verliezen, gespierd verder door het leven wilt gaan, of wilt soppen met roken, om het even welk doel je wilt realiseren, de ultieme zaligmakende aanpak is niet voorhanden. De meest beproefde en tevens ook de minst motiverende methode is de ‘trail-and-error’ methode. (Vrij vertaald zoiets als, proberen en telkens weer mislukken, zonder er een ‘les’ uit te trekken.) De ‘trail-and-error’ methode die velen -nu het half januari is- weer met 100% succes hebben toegepast. De teleurstelling is groot, de hoop opgegeven en heimelijk de ambitie om het volgend jaar maar weer volgens dezelfde methodiek te proberen. “Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg.”

Anders

Uit onderzoek blijken een aantal aspecten invloed te hebben op het vergroten van de kans om je ambities doeltreffend te verwezenlijken:

  • Begrijpen wat de kenmerken en de fasen van veranderen zijn, helpt om weloverwogen de verandering te realiseren.
  • Daarnaast is één gegeven zeker, ook grote veranderingen gaan in kleine stapjes

Succes is niet een kwestie van een grote stap, maar van heel veel kleine stapjes…. Je moet het geduld hebben, de aandacht en de focus hebben om al die kleine ministapjes te kunnen zetten en goed af te ronden. Anders wordt het heel snel luchtfietsen.   Marleis Dekkers (Bron: Volkskrant  15-01-’11)

  • En dan natuurlijk met groot enthousiasme je doelen ventileren. Vergeet het maar het werkt averechts. Het is van groot belang dat je de verander doelen voor je houdt.
  • Heel belangrijk is de incubatietijd. De tijd die je neemt om je ambities vorm te geven en te wennen aan de (on-) aantrekkelijke consequenties.

In een aantal bijdrage zal ik diverse aspecten behandelen. Niet in een keer, want als je stap voor stap verder komt in het werkelijk doorgronden van je doelen en de acties die je kunt ondernemen, ontstaat vanzelf de zo noodzakelijke incubatie tijd.

Kenmerken van de succesvolle verandering

Drie start vragen moeten eerst beantwoord worden, omdat ze essentieel blijken te zijn bij het realiseren van succesvolle veranderingen:

  1. Ben je er echt klaar voor? Je hebt wel een doel, maar kun je ook vaststellen dat je de kennis en vaardigheden bezit die voor realisatie noodzakelijk zijn.
  2. Ken en erken de hindernissen! Wees eerlijk en benoem alle valkuilen en hindernissen die je op de weg naar succes zult tegenkomen.
  3. Verwacht de terugslag. Wat, of welke omstandigheden zullen de verleiding in zich hebben om je weer het oude gedrag te laten toepassen.

Verandering gaat langzaam en terugval is een bijna zeker gegeven. Je voor bereiden op de (tijdelijke) teleurstelling, is essentieel om daarna de draad weer op te kunnen pakken.

Eerste stap De Verander BalanS©

Je hebt een algemene notie van het gedrag dat je veranderd wilt zien. Probeer niet eerst allerlei hulpmiddeltjes, zoals SMART, of SMARTER formuleringen, maar vul de Verander BalanS© in. Je spoort zo de ambitie stimulerende, maar ook de remmende factoren op.

Neem de algemene notie over je ‘verander doel’ en stel je de situaties voor die je in de dagelijkse praktijk zult tegenkomen. Vul alle kolommen in, leg de BalanS© een dag weg en kijk er dan nog eens opnieuw naar. Moeten er nog elementen verplaatst, vervangen, of bijgevoegd worden? De informatie die je in deze balans vastlegt vormt een belangrijke basis voor het vergroten van de kans dat je de verandering ook werkelijk zal realiseren.

Ontkenning en negeren van mogelijke problemen zullen je niet helpen. Wel helpt:

  • het heroverwegen van de precieze verandering en het gedrag dat daarvoor noodzakelijk is,
  • erkenning van je eigen kwaliteiten en beperkingen,
  • het verhelderen van de nadelen van het huidige en de voordelen van het gewenste gedrag.

Binnen kort de Tweede stap in het realiseren van doelen: “Bezinning”

Zinvol om te lezen:

Geheim houden, of breed uitmeten

Geluk schuilt in je eigen kwaliteiten

Snelweg ,of ventweg

Taakmanagement versus Timemanagement

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: