Spring naar inhoud

Kansen vergroten

23 januari 2011

In de bijdrage van vorige week “veranderen met de beproefde ‘trail-and-error’ methode of toch anders”, stond de verander BalanS©. Als je die ingevuld hebt voor het verander doel dat je voor ogen staat, zal je vastgesteld hebben, waar de valkuilen en hindernissen voor de realisatie van je doel liggen. Het beeld dat uit de verander BalanS© opdoemt, geeft zicht op de potentiële valkuilen en hindernissen en biedt je de mogelijkheid om die doelgericht aan te pakken. Tegelijkertijd levert dit overzicht je mogelijk ook een ambivalent gevoel op ten opzichte van de in aanleg zo gewenste verandering. “Zijn kosten niet hoger dan de opbrengsten?” “Misschien moet ik dit niet willen, dan kans op mislukking lijkt wel erg groot.”

Geef het nog niet op! Er was ten slotte voor het overzicht dat uit de verander BalanS© komt een gerede aanleiding om iets in je leven te veranderen. De opbrengst leek je aantrekkelijk, of noodzakelijk leek nog groot.

Je kunt het bleitje er altijd nog bij neergooien, maar daar is het nu nog te vroeg voor. De tweede fase om een verandering te realiseren is de ‘nadere bezinning’.

Kenmerken van bezinning

De verandering die in aanleg zo aantrekkelijk leek blijkt bij nadere beschouwing niet louter voordelen op te leveren. Zo ontstaat er een ambivalent, of tweeslachtig gevoel ten aanzien van de verandering. Dat is mooi. Het geeft je de mogelijkheid de voor en nadelen nog eens te wegen. Wil ik het wel echt?

Nu al direct in een opwelling de gewenste verandering ter zijde schuiven, is niet slim. Halfdoordacht stoppen en de verander wens negeren, heeft twee negatieve gevolgen. De verander wens zal blijven sluimeren en regelmatig de kop weer opsteken. En bij de eerste hindernis jezelf niet een beetje meer uitdagen, maar opgeven, zal in negatieve zin bijdragen aan je gevoel van eigenwaarde en je zelfvertrouwen.

Niet doen dus. Eerst nader onderzoeken waar het emotionele conflict dat voortkomt uit wel/niet veranderen op stoelt.

Twijfels overwinnen versterkt je eigenwaarde

De twijfel in dit staduim van de verandering komt voor een deel voort uit heel normale onzekerheid. “zal ik wel in staat zijn om,…. Als dan weet ik niet of….., Ach zo erg heb ik het nu ook niet….”

Opgeven, zeker voordat je feitelijk begonnen bent aan de verandering, heeft een veel negatievere impact op je gevoel van eigen waarde dan het uiteindelijk niet weten te realiseren van de gewenste verandering. Zowel uit onderzoek als in de dagelijkse praktijk blijkt, dat het focus blijven richten op de potentiële winst die er te behalen valt, zowel fysieke, emotionele als mentale voordelen levert.

Valkuilen en hindernissen

De argumenten die je in de kolommen ‘jammer weg’ en ‘helaas ook’ (verander BalanS© in Veranderen met de beproefde ‘trail-and-error’ methode, zie link aan het einde) noteerde, vormen respectievelijk de valkuilen en de hindernissen. De verleiding om toch maar weer te doen wat je deed, omdat het zo prettig was is een reële valkuil bij elke verandering. Opgeven omdat de hindernis onoverwinnelijk lijkt, is eveneens kansrijk als barrière tussen het nu en de te realiseren verandering.

Hoe belangrijk is de verandering voor mij?

Stel je zelf een aantal algemene vragen en een aantal specifieke met betrekking tot de valkuilen en hindernissen, waarmee je de verandering een grotere kans van slagen geeft.

  • Wat wilde ik bereiken door te veranderen?
  • Als ik  op een schaal van 1-10 aan zou geven, hoe belangrijk deze verandering is voor mijn plezier van leven dan geef ik het een…..?
  • Hoe belangrijk zijn de zaken die ik zal moeten opgeven (valkuilen), voor mijn plezier in het leven?
  • Geef dat wat je moet opgeven ook een waardering op een schaal van 1-10. Al deze waardering hoger is dan de vorige, dan is het goed om op een weloverwogen wijze de verander wens ter zijde te schuiven. Als deze waardering op de 10 punten schaal lager is, weegt de ‘verander wens’ blijkbaar nog steeds zwaarder. Doorgaan dus!

Voorbereiden op valkuilen

Heb je besloten toch nog te blijven focussen op de verandering, loop dan alle valkuilen na en stel jezelf bij elke valkuil de volgende vragen en noteer de antwoorden.

  • Wanneer zal de valkuil zich voordoen?
  • Wat zullen de eerste signalen zijn, waaraan ik merk dat de valkuil opdoemt?
  • Wat heb ik ooit met succes gedaan (al is het maar een kleine beetje) om die valkuil te vermijden?
  • Hoe zou ik met de kennis van het verleden die valkuil het hoofd kunnen bieden?
  • Wat zal ik als eerste merken als ik succesvol ben in het productief hanteren van de valkuil?
  • Wat zijn de fysieke, mentale en emotionele effecten die ik zal opmerken als ik ook maar een klein beetje in staat ben om de valkuil het hoofd te bieden?

(NB. Noteer je antwoorden en zorg dat je de antwoorden regelmatig doorneemt. Zeker in situaties waar de valkuil actueel is.)

Hindernissen

Bij elke verandering komen ook minder aangename aspecten om de hoek kijken. Zo zal het voornemen drie keer per week na het avond eten te gaan sporten, bijvoorbeeld in houden dat je geen borreltje meer voor het eten kan nemen. En de wens om af te vallen zal impliceren, dat (ook al is het eten nog zo lekker) een tweede keer opscheppen vanaf nu uit den boze is.

  • Wat zou een succesvolle aanpak zijn om het optreden van de hindernis voor te zijn?
    • Neem het voorbeeld van twee keer opscheppen. Ik doe een suggestie.
    • Eet elke hap eten met aandacht, realiseer je alle smaken en kauw degelijk en relatief lang. De smaken zullen nog beter tot hun recht komen en je zult absoluut beter signaleren dat je verzadigd bent.
  • Hoe zal ik reageren als ik me toch door de hindernis in de luren heb laten nemen?
    • Hoe goed het voornemen ook is, het automatisme zal regelmatig sterker zijn dan het voornemen. Je hebt bijvoorbeeld toch weer gehaast gegeten en merkt pas als het te laat is, dat je een tweede bord pasta zonder moeite naar binnen hebt geschoven. Niets mis mee, heel normaal. Waardeer dat je het opgemerkt hebt en wees de volgende keer aandachtig. Het laatste dat je moet doen na een tegenvaller, is definitief opgeven.
  • Wat zal ik merken als ik in staat ben geweest om de hindernis het hoofd te bieden?
    • Hoe zal ik mij voelen? Welke gedachten en oordelen zullen door mij heen gaan?
    • Welk effect zullen die gevoelens en gedachten op mij hebben?
    • Wat zullen anderen merken van mijn stemming en welk effect zal dat op ze hebben?
    • Wat zal ik merken van het effect dat anderen bemerken van mijn veranderde gedrag?

(NB. Noteer je antwoorden en zorg dat je de antwoorden regelmatig doorneemt. Eén keer per dag, de lijst met antwoorden doornemen, zal je alert houden.)

Volgende week de volgende stap in het realiseren van veranderingen “de definitieve voorbereiding’.

Ik hoor graag of je deze bijdrage waardevol vond en hoop dat je de bijdrage doorstuurt aan mensen van wie je denk dat je ze hiermee een stap verder zult helpen.

Dank je wel en succes.

Veranderen met de beproefde ‘trail-and-error’ methode, of …..

Mindfulness

Structureel conflict

8 vragen om je kwaliteiten scherp te krijgen

Meditatie, een geschenk

Altijd maar doorgaan

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: