Spring naar inhoud

Vechten tegen psychisch ongemak werkt niet

12 februari 2011

De meeste mensen koesteren de veronderstelling dat gezond zijn, normaal is. Deze opvatting geldt zowel voor het fysieke, als voor het mentale functioneren. ‘Normale’ mensen zijn in aanleg psychologisch gezond en gaan nergens onder gebukt. Zodra iemand wel ergens onder lijdt, zou je vanuit dit perspectief moeten concluderen, dat lijden abnormaal is. Geluk en voortdurend evenwichtig functioneren is veel minder ‘normaal’ dan vaak verondersteld en het verzet tegen het lijden nauwelijks effectief. Hoe dan wel?

Feiten

Volgens de WHO ( World Health Organization) neemt depressie de vierde plaats in op de lijst van de meest voorkomende en kosten verslindende ziekten in de wereld. Voor 2020 verwachten zij zelfs dat depressie op de tweede plaats staat van de meest voorkomende ziektebeelden.

Velen ‘normale’ mensen, op wie werkelijk geen psychologisch label van enige afwijking te plakken is, lijden. Ze gaan gebukt onder gebrek aan zelfvertrouwen, eenzaamheid, stress, verveling, doelloosheid, slaapgebrek, alcoholisme, noem maar op. En dan nog degene die gebukt gaan onder de gevolgen van echtscheiding, racisme, pesten, of huiselijk geweld. Ondanks dat de standaard voor een normaal leven geënt is op een aanhoudende staat van geluk en de voortdurende verbetering, is ellende veel normaler dan voorspoed en welzijn.

Houd er maar rekening mee. Als de ellende je nog niet is overkomen, dan komt het nog wel. – Één miljoen prescripties voor antidepressiva in Nederland per jaar.-

Verzet helpt niet

Des te meer energie we steken in het verzet tegen alle afwijkingen van de ‘standaard voor het normale geluk’, hoe groter de kans dat het psychisch lijden lang en heftig zal zijn. De eindeloze dwang tot het controleren, of onderdrukken van het psychisch lijden is eerder het probleem dan de oplossing. Hoe paradoxaal het ook mag klinken, een succesvolle aanpak is achterover leunen en de ellende toelaten.

Nee, geen zelf focussende vragen over jezelf meer proberen te beantwoorden. ‘Waarom doen ze mij dit aan? Nee, niet weer. Hoe komt het toch, dat ik me vaal zo somber voel? Wat is er toch mis met mij? Ik wil dit niet meer; ik moet me door dit soort stemmingen niet meer beet laten nemen. Weg ermee!

Al dit soort verzet, leidt eerder tot nog meer, dan tot minder ongemak.

Misverstand

Hoe zou het aanhoudende emotionele ongemak dan op kunnen houden? Toelaten. Zeker, dat kan heel onprettig zijn, maar het verzet tegen het lijden werkt versterkend. Verzet creëert meer narigheid, doordat je vaststelt dat alle pogingen om het lijden te verminderen, ook al niet werken. Door roken, drinken, niet naar feestjes gaan, veel eten, Tv kijken, anderen de schuld geven etc. vermindert het piekeren, of de somberheid niet, de ellende woekert op de achtergrond gewoon verder.

Wat te doen

Het is op het eerste gezicht mogelijk een rare opdracht, maar met aandacht en herhaald uitgevoerd, zal het effectiever zijn dan al het verzet. Probeer het maar een paar keer. (oefenen in mindfulness kan je hierbij extra helpen, zie links aan het einde).

  1. Beschouw welke gedachten je uit balans brengen, houd dat even vol, focus erop en stel vast hoe het je beïnvloed.
  2. Maak een volzin van je gedachten en herhaal die zin in je gedachten telkens weer.
  3. Stel vast welke gevoelens deze gedachten oproepen.
  4. Probeer te vast te stellen waar je dat gevoel het sterkste ervaart (buik, borst, nek, keel etc.)
  5. Focus de aandacht op die plaats in het lichaam, laat de lucht rustig in en uit je lichaam stromen (ademen gaat ten slotte vanzelf).
  6. Breng de adem in gedachten naar die plek waar het gevoel het sterkste is en pauzeer in gedachten zo nu en dan om te ‘kijken’ of er iets verandert.
  7. Herhaal de stappen 1 tot en met 6 een aantal keren.

Als je dit nuttig vond, neem dan een abonnement op dit blog. Volgende week een uitgebreide toelichting en instructie voor bovenstaande oefening.

Irritatie met aandacht

Mindfulness

Mindfulness voor beginners: 8 praktische tips

Nu stoppen met piekeren

Zelfvertrouwen met aandacht

Leven met aandacht

Advertenties

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: