Spring naar inhoud

Gevoelens negeren

8 februari 2012

Emoties, of gevoelens zijn de sterkste motivatoren voor gedrag. Gevoelens zetten aan tot ondernemen, maar kunnen je ambities ook fors hinderen.

Beperkende werking van gevoelens

Gevoelens zetten aan tot gedrag. Gevoelens zijn sneller en dus invloedrijker voor gedrag, dan gedachten. Emoties helpen ons snel en effectief te reageren, maar kunnen ook leiden tot ongezond, of contraproductief gedrag. Zo kunnen mensen die bijvoorbeeld bang zijn voor liften, zich flink beperken. Zij durven geen gebouwen in waar zij een lift moeten gebruiken.  Nou ja, het zij zo, dan maar niet in hoge gebouwen. Zeker,  maar zo’n specifieke negatieve emotie kan ook in ruimere zin de mogelijkheden verkleinen. Liftangst kan ertoe lieden dat alle potentieel geschikte banen bij bedrijven die gevestigd zijn in hoge gebouwen, op voorhand als mogelijkheid uitgesloten worden.

Vaak zijn de negatieve emoties minder concreet verbonden met zoiets als een lift. Gevoelens als schaamte, teleurstelling, behoefte aan waardering etc., kunnen een even invloedrijke rol vervullen in het wel/niet realiseren van ambities.

Gevoelens onderdrukken

Iemand die bijvoorbeeld probeert  teleurstelling te onderdrukken, zal deze gevoelens opkroppen, waardoor zij een basis gaan vormen voor boosheid.  De boosheid die zich vervolgens op anderen richt. Zo zal het  proberen te vermijden van teleurstelling uiteindelijk relaties en samenwerking onder druk kunnen zetten. Zo hindert het proberen te negeren van teleurstelling, het effectief  en gezond opereren.

In het algemeen is te stellen dat het onderdrukken, of proberen te vermijden van lastige gevoelens, veelal tot gevolg heeft dat het gedrag negatief beïnvloed wordt.

Aandacht voor gevoel

De enige effectieve wijze om bovenstaande patronen te doorbreken, is juist aandacht te besteden aan de lastige gevoelens, zodat bijvoorbeeld teleurstelling niet een bron van boosheid wordt. Dat aandacht voor gevoel dat jaren ‘effectief’ is onderdrukt, een lastige klus kan zijn hoeft geen betoog. Doelgerichte hulp door een specifiek opgeleide en ervaren psycholoog, of coach, kan snel leiden tot het effectief omgaan met lang onderdrukte gevoelens.

Mocht je zover nog niet willen gaan, dan is aandacht voor de gevoelens die  je telkens probeert te vermijden met behulp van aandachtgerichte oefeningen (mindfulness) een goed begin om te leren  effectief en doelgericht gedrag te ontwikkelen.

Stress vroege signalen

Irritatie met aandacht

Gewoontes

Verder lezen over het onderdrukken van negatieve gevoelens:  http://www.affectphobia.org

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: